بهترین روش‌ها برای مراقبت از مو

بهترین روش‌ها برای مراقبت از مو

توسط در پزشکی 29 ژانویه 2023

مراقبت از مو

اگر فکر می‌کنید داشتن موهایی زیبا و ابریشمی یک رویای دست نیافتنی است، سخت در اشتباهید. متخصصان، معتقدند با مراقبت از مو ها می‌توان این رویا را به واقعیت تبدیل کرد.

در این مطلب، مراقبت از مو ها را یاد می‌گیرید. دانستن این نکات برای هرکسی که در آرزوی داشتن موهایی سالم و براق است ضروری است. اگر شما هم می‌خواهید موهایتان همیشه و همه‌جا مانند ابریشم بدرخشند با دارو دراگ همراه شوید.

منایع خارجی در موزد مراقبت از مو :

 hair clinic Dubai

Hair Stem Cell

Mesotherapy For Hair

Hair Filler

Hair PRP Treatment

G Cell Hair

  • آب ولرم دوست خوب موهای شماست

از آب ولرم استفاده کنید. مطمئن باشید که بهتر از آبِ جوش است. وقتی آبِ داغ با پوست کف سر تماس پیدا می‌کند، منافذ آن را باز می‌کند. بعد از این اتفاق، چربی طبیعی کف سر از بین می‌رود و در نتیجه کوتیکول‌های مو آسیب می‌بینند. برای جلوگیری از این فاجعه، موهای خود را با آب ولرم شسته و سپس با آب سرد آبکشی کنید. آب ولرم دوستدار موهای شماست و مانع خشکی و پوسته ریزی سرتان می‌شود.

  • فقط از شامپوها و نرم کننده‌های فاقد سولفات و پارابن استفاده کنید

سولفات یک ترکیب سنتتیک (مصنوعی) مضر است؛ استفاده‌ی مداوم از آن منجر به خشکی و خارش کف سر خواهد شد. این در حالیست که محصولات فاقد سولفات علاوه بر تمیز کردن کامل موها، درخشش طبیعی آن‌ها را حفظ می‌کنند. سولفات، رطوبت و چربی طبیعی موها را از بین می‌برد، اما محصولات فاقد سولفات اینکار را نمی‌کنند.

تمام شامپوها و نرم‌کننده‌های فاقد سولفات، رنگ مو (چه طبیعی، چه مصنوعی) را حفظ می‌کنند. ماندگاری رنگ مو، تا حد زیادی به شرایط مراقبت از مو بستگی دارد. استفاده از یک شامپوی فاقد سولفات، با جلوگیری از محو شدن رنگ مو، ماندگاری رنگ مو را بالا می‌برد و باعث می‌شود موهای خود را مرتبا رنگ نکنید. در ضمن با حفظ سلامت موها، شما را از درمان‌های اضافی (مانند کراتین) نجات می‌دهد. محصولات فاقد سولفات دوستدار محیط زیست هم هستند. ترکیبات گیاهی استفاده شده در ساخت چنین محصولاتی، از دیگر ویژگی‌های مثبت آن‌ها بشمار می‌آید. لازم به ذکر است این محصولات هیچ نوع حساسیتی برای چشم‌ها ایجاد نمی‌کنند.

هنگام خرید محصولات مراقبت از مو، علاوه بر سولفات به پارابن هم دقت کنید. پارابن نوعی نگهدارنده است که برای جلوگیری از رشد باکتری و قارچ استفاده می‌شود. این ترکیب نه تنها باعث واکنش‌های آلرژیک می‌شوند بلکه در ایجاد بیماری‌های پوستی مثل اگزما و روزاسه هم نقش دارد. با استفاده از محصولات فاقد پارابن علاوه بر جلوگیری از مشکلات مربوط به پوست کف سر، رطوبت طبیعی موها هم حفظ می‌شود.

  • موهای خود را درست و اصولی بشویید

برای آنکه موهایی صاف و تمیز داشته باشید، لازم است هفته‌ای یکبار آن‌ها را با استفاده از شامپوی اصلاح کننده (کلاریفایینگ) بشویید. شامپو کلاریفایینگ یک محصول حرفه‌ای است که کف سر و ساقه‌ی موها را از هرگونه آلودگی، گرد و غبار یا کثیفی پاک می‌کند. وقتی موها، کاملا تمیز و عاری از هرگونه چسبندگی و چربی باشند، رشد باکتری‌ها متوقف خواهد شد و در نتیجه از خارش کف سر نجات پیدا می‌کنید.

از بین بردن آلودگی‌های کف سر برای مراقبت از مو، باعث بازگشت تعادل طبیعی pH و در نتیجه جلوگیری از کدر شدن موها می‌شود. یک شامپوی مناسب، علاوه بر تنظیم چربی کف سر، مانع از دست رفتن رطوبت موها می‌شود.

بهترین راه برای مراقبت از مو شست و شوی موها این است که قبل از شست و شو، آن‌ها را شانه کنید. در صورت لزوم می‌توانید از مقدار کمی شامپو روی ساقه‌ی موها استفاده کنید. فراموش نکنید استفاده‌ی بیش از حد از شامپو باعث از بین رفتن رطوبت موها خواهد شد که در نهایت موها را آسیب پذیر و شکننده می‌کند. مهم‌ترین نکته‌ای که می‌بایست برای مراقبت از مو موقع شست و شوی موها به خاطر داشته باشید این است که محصولات مو را با نوک انگشتان، به آرامی روی ریشه‌ی موها ماساژ دهید؛ خراشیده شدن پوست کف سر منجر به آسیب‌های جبران ناپذیری می‌شود.

  • به جای برس معمولی از شانه‌های دندانه درشت استفاده کنید

به خاطر داشته باشید که استفاده از برس معمولی (برای از بین بردن گره خوردگی موهای خیس) منجر به آسیب دیدگی مو خواهد شد. موهای خیس، شکننده‌تر و آسیب پذیرتر هستند. در صورت لزوم برای از بین بردن گره خوردگی موها از انگشتان دست یا شانه‌های دندانه درشت استفاده کنید.

فاصله‌ی بین دندانه‌های این مدل شانه‌ها زیاد است که باعث می‌شود موها، بدون هیچگونه فشاری از هم جدا شوند. در ضمن این نوع شانه‌ها، اصطکاک خیلی کمتری نسبت به برس‌های معمولی ایجاد می‌کنند. بدین ترتیب می‌توانید گره و وز موهایتان را بدون ترس از موخوره رفع کنید.

  • موهای خیس خود را محکم داخل حوله نپیچید

بعد از هربار شست و شو، با استفاده از حوله (با ملایمت) آب اضافی موها را بگیرید، سپس آن‌ها را داخل یک پارچه‌ی نخی بپیچید تا بطور طبیعی نم‌گیری شوند. با اینکار می‌توانید از ریزش و شکنندگی موها جلوگیری کنید یکی از راه های مراقبت از مو است.

  • از سشوار کشیدن با باد گرم خودداری کنید

استفاده‌ی مداوم از سشوار باعث خشکی و شکنندگی موها می‌شود. اجازه بدهید موهایتان بطور طبیعی خشک شوند و در صورت لزوم از باد سرد سشوار کمک بگیرید.

هرگز با موهای خیس نخوابید. سایش موهای خیس با بالش، باعث آسیب دیدن کوتیکول‌های مو می‌شود و در نتیجه منجر به گره خوردگی و وز موها می‌شود.

  • موها و پوست کف سر را با استفاده از روغن‌ تقویت کنید

بعضی روغن‌ها برای مراقبت از مو حاوی مواد مغذی و ویتامین‌هایی هستند که به سلامت مو و پوست کف سر کمک می‌کند. ماساژ روغن (روی مو و کف سر) باعث افزایش گردش خون مویرگی و تقویت موها می‌شود. در ادامه لیست بهترین روغن‌های مو را مشاهده خواهید کرد.

روغن های مناسب برای مراقبت از مو

روغن های مناسب برای مراقبت از مو

لیست کامل از روغن های مناسب برای مراقبت از مو را در زیر مشاهده می کنید :

روغن زیتون

  • آسیب‌های ناشی از آلودگی‌های محیطی را کاهش می‌دهد.
  • شوره را رفع می‌کند.
  • خارش کف سر را کم می‌کند.
  • ساقه‌ی موها را نرم می‌کند.
  • اگزمای کف سر را درمان می‌کند.
  • ساقه‌های موها را تقویت می‌کند.

روغن نارگیل

  • مملو از اسیدهای چرب است که عمیقا داخل فولیکول‌های مو نفوذ می‌کند و رشد مو را زیاد می‌کند.
  • بهترین مرطوب کننده‌ برای موی خشک و وز است.
  • بهترین درخشان کننده‌ی طبیعی است. (موها را نرم و براق می‌کند.)
  • با بهبود وضعیت پوست کف سر مانع شوره و شپش می‌شود.
  • از موخوره جلوگیری می‌کند.

روغن بادام

  • از عفونت و التهاب پوست کف سر جلوگیری می‌کند.
  • ساقه‌های مو را نرم و براق می‌کند.
  • ریزش و موخوره را کم می‌کند.

روغن کرچک

  • با حفظ رطوبت مو، وز آنها را کم می‌کند.
  • رنگ مو را زیباتر می‌کند.
  • از عفونت و ریزش مو جلوگیری می‌کند. (دارای خاصیت ضد قارچ است.)
  • به حالت موهای خود توجه کنید

تغییر مداوم حالت مو و محکم بستن آن‌ها باعث ایجاد فشار روی فولیکول‌های مو می‌شود. اینکار علاوه بر ریزش غیر قابل برگشت، باعث وز و بد حالت شدن موها هم می‌شود.

  • موهای خود را نوک گیری کنید

هر موقع که وقت داشتید، انتهای موهای خود را کوتاه کنید. نوک گیری مرتب، با از بین بردن موخوره، سلامت، زیبایی و سرعت رشد موها را بهبود می‌بخشد.

  • از دستگاه بخور استفاده کنید

با توجه به اینکه سیستم‌های گرمایشی خانگی، رطوبت موها را از بین می‌برند، لازم است در فصل زمستان برای آبرسانی و درخشش موهای خود بیشتر تلاش کنید. بهترین کار این است که با استفاده از دستگاه بخور، رطوبت از دست رفته‌ی موها را برگردانده و از این طریق با خشکی موها مبارزه کنید.

  • هرچیزی که برای شما مضر است، ترک کنید

سیگار کشیدن نه تنها برای ریه‌ها، بلکه برای موها هم مضر است. سیگار، گردش خون را کاهش می‌دهد و مانع رشد مو می‌شود. الکل هم باعث کم آبی بدن می‌شود و در نتیجه رطوبت موها را از بین می‌برد و مانع رشد آنها خواهد شد. استرس، فولیکول‌های مو را وارد فاز استراحت می‌کند و مانع رشد موهای جدید می‌شود.

بنابراین ترک سیگار و الکل و مدیریت استرس علاوه بر بهبود سلامت عمومی بدن منجر به بهبود سلامت موها هم خواهد شد.

  • رژیم غذایی خود را اصلاح کنید

بهترین راه برای مراقبت از موها، داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل است. غذای خوب وارد بدن می‌شود و از داخل سلامت پوست و مو را تقویت می‌کند. فراموش نکنید، موها هم مثل بدن به ویتامین و مواد معدنی مشخصی نیاز دارند. ویتامین‌های مورد نیاز را تامین کنید و ببینید موهایتان چطور سالم و درخشان می‌شوند.

ویتامین C

کلاژن مورد نیاز برای موهای سالم و قوی را تامین می‌کند و از شکنندگی آن‌ها جلوگیری خواهد کرد. مرکبات و سبزیجات برگ‌دار، این ویتامین را به مقدار کافی دارند.

ویتامین‌های گروه ب

ساختار کراتینی مو را تقویت می‌کنند و در کاهش ریزش مو موثر هستند. تخم مرغ، آجیل و گوشت سرشار از ویتامین‌های گروه ب هستند. برای دریافت ویتامین‌های گروه ب، آمپول بیوتین و بپانتن را تزریق کنید.

ویتامین E

جریان خون مویرگی را بهبود می‌بخشد و رشد مو را افزایش می‌دهد. روغن بادام، روغن آفتابگردان، کره و روغن زیتون منابع عالی ویتامین E هستند.

ویتامین A

ویتامین A برای مراقبت از مو یک نوع آنتی اکسیدان است که از رشد موها حمایت می‌کند. کره، جگر مرغ، پاپریکا و هویج منابع غذایی غنی این ویتامین هستند.

ویتامین D

ویتامین D برای مراقبت از مو ، فولیکول‌های مو را تقویت می‌کند. ماهی، پنیر و تخم مرغ بهترین منابع تامین کننده‌ی این ویتامین هستند.

آهن

آهن برای مراقبت از مو ، حمل کننده‌ی اکسیژن است و بدین ترتیب با افزایش گردش خون، فولیکول‌های مو را تقویت می‌کند. دانه‌های سویا، اسفناج، تخم کدو و شکلات از بهترین منابع غذایی حاوی آهن هستند.

  • بیشتر آب بنوشید

کلید اصلی سلامت و درخشش موها، آبرسانی داخلی و خارجی است. شما می‌توانید با استفاده از محصولات آبرسان و روغن‌های مخصوص، رطوبت خارجی مورد نیاز مو را تامین کنید. در کنار آن روزانه حداقل 3 لیتر آب بنوشید تا رطوبت داخلی موها هم تامین شود.

  • از ماسک‌های خانگی کمک بگیرید

ماسک‌های خانگی مزایای بی‌شماری برای مراقبت از مو دارند. خواص این ماسک‌ها به ترکیبات بکار رفته در ساخت آنها بستگی دارد. شما می‌توانید با استفاده‌ی دوره‌ای از این ماسک‌ها، از سلامت طبیعی موهای خود محافظت کنید.

ماسک تخم مرغ؛ درمان پروتئینی مو

تخم مرغ منبع غنی پروتئین است که برای مراقبت از مو بسیار مهم است. مطالعات نشان داده‌اند که تخم مرغ تاثیر خوبی روی رشد مو دارد. مهمترین نکته در استفاده از ماسک تخم مرغ این است که با آب گرم شسته نشود. اگر ماسک تخم مرغ را با آب سرد بشویید، بوی آن کاملا از بین خواهد رفت.

ماسک موز

مخلوط موز، عسل و روغن زیتون ترکیب خوبی برای افزایش حالت پذیری و مراقبت از مو، درخشش و محافظت از الاستیسیته‌ی مو و جلوگیری از شکنندگی موهاست. این ماسک برای موهای خشک و وز، عالی‌ست.

ماسک زنجبیل

ترکیب زنجبیل، لیمو و روغن زیتون برای مراقبت از مو علاوه بر تقویت ساقه‌ی موها باعث جلوگیری از ریزش مو و حفظ رطوبت موها خواهد شد. لازم به ذکر است این ماسک در درمان شوره هم موثر است.

ماسک چای سبز و آلوئه‌ورا

سه عدد چای سبز کیسه‌ای را برای مراقبت از مو داخل یک فنجان آب داغ بخیسانید. بعد از آنکه آب خنک شد، آن را روی کف سر خود بریزید و بعد از یک ساعت موها را آبکشی کنید. آنتی اکسیدان‌های موجود در چای سبز علاوه بر جلوگیری از ریزش موها، باعث رشد مجدد آنها خواهند شد.

به همین شکل، ژل آلوئه‌ورا را روی کف سر خود ماساژ دهید و بعد از 45 دقیقه آبکشی کنید. این ماسک به کاهش خارش و پوسته ریزی کمک خواهد کرد.

حرف آخر

اگر مراقب موهایتان نباشید، دیگر رشد نمی‌کنند. در ضمن به مرور زمان دچار مشکلاتی مانند ریزش، شوره، خشکی و خارش خواهید شد. فراموش نکنید که موها نقش مهمی در زیبایی شما دارند. هیچ کس نمی‌خواهد زیبایی‌اش را نابود کند. نکاتی که یاد گرفتید ساده هستند، به آنها عمل کنید و همیشه زیبا بمانید. منتظر نظرات و تجربیات شما هستیم.

خرید آب شیرین کن کشاورزی شیراز

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *